Door deze website te bezoeken maak je automatisch gebruik van cookies.

Als de browser instellingen niet veranderd, dan maak je gebruik van de cookies. Lees meer

Sluiten

2BA Cookie informatie

Deze tekst is van toepassing op de 2BA sites "Homepage", "Unifeed" en "Bestand & Beheer".

Wat is een Cookie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.

Soort cookies

Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze site faciliteren, het inloggen te onthouden en t.b.v. snelheidsverbeteringen. Daarnaast gebruiken wij (anonieme) gegevens voor het opbouwen van site statistieken zoals het aantal keer dat de sites bezocht worden, met welke browser etc. De 2BA site kan niet zonder cookies werken. 

2BA maakt geen gebruik van tracking cookies t.b.v. advertenties.

 

 

Over 2BA

Geschreven: 5 februari 2019

Boodschappen

Donderdagavond, je komt rond 19:00 thuis en er ligt een briefje op tafel.

“Wil jij nog even boodschappen doen?” eerst denk je ………. ……… Maar dan komen de vragen: waar? Per hoeveel gaat dat eigenlijk? Welke soort? Wat mag dat kosten? Hoeveel? Welk merk? en dus zie je regelmatig mensen, die radeloos staan te staren en uiteindelijk hun mobiel pakken…. uh… schat… wat bedoel je precies? ……Kortom, naarmate de afstand groter wordt, moet de boodschap nog meer exact zijn.

Ik geef toe, wij hebben thuis een ouderwets rollenpatroon en we hebben daar in volle overtuiging voor gekozen. Maar daar gaat het nu even niet om.

Waar ik hier even aandacht voor vraag is het feit dat we steeds meer willen en kunnen en ook moeten automatiseren, maar dat nog vaak een afsprakenstelsel ontbreekt. Of het is er wel, maar nog niet alle betrokken partijen hebben deze doorgevoerd.

Of het nu gaat om het productselectietraject, de calculatie met de juiste actuele prijs, (per meter, per stuk of per vierkante meter), de bestelling, de pakbon, de elektronische factuur, de 3D tekening, het elektronisch gebouwdossier. Maar het is op zijn minst lastig wanneer de afnemers en leveranciers verschillende nummers of lijsten gebruiken.

Kortom, wil je verder met automatiseren dan is betrouwbare productdata cruciaal. Daarvoor gebruiken we in de installatiesector sinds jaar en dag (branche)standaarden. Het begint al met de unieke identificatie van het product middels de barcode (GTIN/EAN). Een wereldwijd unieke reeks nummers die een fabrikant betrekt bij GS1 en aan zijn producten en omverpakkingen kan verbinden. Naast de GTIN is er een alternatief in de combinatie van het unieke fabrikantnummer (GLN) en het productnummer, maar dan mis je de voordelen van de barcode. Als tweede laag zijn er de communicatiestandaarden. De Nederlandse installatiesector gebruikt voor het catalogusbericht de Nederlandse standaard van Ketenstandaard Bouw en Installatie en internationale standaard “BMEcat 2005 ETIM Guideline V4.0”. De derde laag is ETIM, wat in de blog "Wat zeg je?" is toegelicht.

Uitdagend? Vermoeiend?
rooksignalen

Twee maal ja, maar inmiddels haakt ook de Maritieme sector voorzichtig aan door eerst de processen rond de fast-movers op te pakken. Al moesten de grootste werven en reders van Nederland daarvoor eerst een heel traject door van opschonen en standaardiseren. Zo’n traject vraagt om aanpassingen in de communicatie, maar ook in de interne processen. 

Ter geruststelling communicatie op afstand bestaat al vanaf dag een, met klop en rooksignalen, vlaggen, brieven, telegraaf, telex, mail, EDI, XML en het gaat alleen maar sneller en sneller.

Maar hoe krijg je afstemming rond standaarden en codering. Dat is een GIGA klus, het begint met elkaar vertrouwen, het bij elkaar komen van idealisten, soms uren soms jaren en niet te vergeten een beetje druk van buitenaf. Maar uiteindelijk bouw je aan wat moois.

Het inrichten van lean en mean branche instituten op het gebied van kennis, standaarden en een centrale branche-gedreven product-datapool geeft daarbij een immense efficiency slag en borgt uiteindelijk de neutraliteit en de continuïteit. Het moet immers voor alle partijen bereikbaar zijn. Dergelijke procesoptimalisaties mogen op zichzelf geen concurrentie effecten hebben.

De datapool met kernwoorden als datachecks, feedback en gestroomlijnde datadistributie werkt als een vooruitgeschoven gecentraliseerde afdeling “databeheer” van alle partijen in de keten.

For the record:

2BA ondersteunt de distributie tussen 392 fabrikanten 205 groothandels en ruim 2.000 installatiebedrijven van productdata en alles wat er aan vast zit.

Martin N. Kreijenbroek
directeur 2BA

de Nederlandse branchedatapool voor installatieproducten