Datakwaliteit

Uw product- en handelsdata steeds op koers

quality example small

Het Data Label is een handig hulpmiddel bij het meten en optimaliseren van product- en handelsinformatie binnen de 2BA datapool. Waardoor afnemers deze informatie op zo efficiënt mogelijke wijze kunnen vinden en in hun processen kunnen verwerken.

Gezamenlijk naar steeds hogere datakwaliteit!

De doelstelling van 2BA luidt: ‘Het verzamelen, valideren, beheren en distribueren van product- en aanverwante handelsdata van hoge kwaliteit voor diverse marktsegmenten zoals de installatiebranche, de bouw, system integrators, machinebouwers en de maritieme sector’. Kernpunt bij deze doelstelling is het begrip ‘datakwaliteit’.

Door de diverse toepassingsmogelijkheden is de term ‘datakwaliteit’ een vrij breed begrip. Niet iedereen gebruikt immers product- en handelsdata op dezelfde wijze. Zo stellen installateurs, die de data gebruiken als basis voor het logistieke proces (order, orderverwerking en facturering), andere kwaliteitseisen aan data dan bedrijven die het bestand gebruiken voor bijvoorbeeld ontwerp en technische berekeningen. Daarnaast stellen leveranciers die de data inzetten voor het samenstellen van (elektronische) catalogi en/of webwinkels wéér andere kwaliteitseisen.

Raadpleeg daarom het overzicht Databehoefte datapooling om een goed beeld te krijgen van de criteria waaraan uw product- en/of handelsdata voor úw afnemers dienen te voldoen.

Databehoefte van uw afnemers

De behoefte aan kwalitatief hoge product- en handelsdata wordt alsmaar groter. De binnen de keten verschillende partijen hebben ook Verschillende databehoeften. 2BA heeft een matrix opgesteld aan de hand van de databehoefte van uw afnemers.

Validatie door 2BA

Om de kwaliteit van de aangeleverde data te kunnen waarborgen zijn er binnen 2BA diverse controles mogelijk op de product- en handelsgegevens, zoals validatie op basis van:

  • gebruik van valide berichten (uitwisselformaten);
  • inhoudelijke velden zoals bijvoorbeeld het Global Trade Item Number (GTIN);
  • historie (zowel automatisch als handmatig);
  • 3D gedefinieerde objecten (ETIM-MC/UOB).
PIM systeem als basis

Voor het op de juiste wijze beheren en aanleveren van uw product- en handelsdata wordt het gebruik van een Product Information Management (PIM) systeem sterk aanbevolen. Naast het classificeren en invoeren van de betreffende ETIM productkenmerken stelt een PIM systeem u ook in staat om uw productdata via een juist, uniform uitwisselformaat aan te kunnen aanleveren. Daarnaast kan een PIM systeem u ook een efficiënte dienst bewijzen in combinatie met uw ERP systeem. De PIM-partners van 2BA adviseren u graag over de mogelijkheden.

Ondersteuning

Het uitgangspunt bij datadistributie via 2BA is dat de verantwoordelijkheid voor uw data volledig bij u als leverancier ligt. Het is immers úw data! Gezien het branchebelang staat u er natuurlijk niet alleen voor. Naast het aanstellen van een vast aanspreekpunt heeft 2BA voor u een stappenplan opgesteld. Dit stappenplan ondersteunt per (data)categorie welke data er op dat moment verwacht wordt door de branche.

Schuurman Groothandel onderstreept het belang van juiste data

Schuurmanlogo

“Het helpt onze klanten om te kiezen voor de juiste artikelen tegen een minimale tijdsinspanning. Leveranciers met een hoge score hebben bij ons een streepje voor. Wij kijken ernaar uit om met rijkere data onze klanten nog beter te kunnen informeren en enthousiasmeren over uw producten!”

Judith Lub, commercieel directeur | Schuurman Groothandel in Elektrotechniek

Wij willen voorop lopen in de technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen in de markt

Opple logo

“Een van de doelen van OPPLE Lighting is om het installeren van onze armaturen zo makkelijk mogelijk te maken. Naast betrouwbare kwaliteit en installatiegemak denken we dan ook graag mee in het beschikbaar stellen van de juiste productdata.”

Stijn van der Kamp, Product Data Manager OPPLE Lighting

Geberit logo

“Geberit levert producten van de hoogste kwaliteit: goede advisering, documentatie en vanzelfsprekend ook productdata zijn hier een belangrijk onderdeel van.”

Hank Wes, product manager Geberit

Voor ons is het belangrijk dat onze producten gemakkelijk gevonden worden door onze afnemers

Murr logo

“Wij begrijpen dat goede en actuele artikelgegevens voor hen een must is. Zodat zij dit gemakkelijk kunnen delen met hun klant of eenvoudig kunnen bestellen. Wij zijn dan ook constant bezig met verbeteringen en uitbreidingen op ons assortiment in 2BA.”

Corne Fijneman, Technical Support Engineer bij Murrelektronik

Het aanleveren van volledige en heldere informatie over onze transformatoren vinden we heel belangrijk bij EREA

EREA logo

“‘Niet enkel de kwaliteit van onze producten is cruciaal, ook de de productdata moet 100 procent correct zijn. Het is immers op basis van deze data dat we onze klanten helpen bij de keuze van hun transformator. Juist daarom investeert EREA continu om te voldoen aan de meest recente eisen op het gebied van datakwaliteit. We zijn dan ook enorm fier dat we deze “Triple + score” toegewezen krijgen door onze partner 2BA.”

Herman Nollet, Co-Owner EREA Energy Engineering BV

Het 2BA Data Label

Het Data Label is een handig hulpmiddel bij het meten en optimaliseren van product- en handelsinformatie binnen de 2BA datapool. Waardoor afnemers deze informatie op zo efficiënt mogelijke wijze kunnen vinden en in hun processen kunnen verwerken.

Vanuit 2BA zijn er diverse tools beschikbaar om tot hoge(re) datakwaliteit te komen. Aan de hand van de resultaten van deze tools kunt u uw product- en/of handelsdata waar nodig verbeteren. Zodat zowel de afnemers van uw data als uw eigen organisatie hier profijt van hebben.

Verwerkingsrapport

In verband met de complexiteit van de data zijn er diverse controles opgesteld welke tijdens iedere datalevering aan 2BA automatisch worden uitgevoerd. De resultaten hiervan worden na iedere levering samengevoegd in een verwerkingsrapport. Dit rapport biedt de mogelijkheid om eventuele fouten en/of onvolkomenheden in uw data te detecteren en uiteindelijk tot een minimum te beperken. Nadat u het rapport heeft doorgenomen is aan u de keuze om de aangeleverde data goed of af te keuren.

Feedbackticket systeem

Uw data is voor alle deelnemers aan 2BA beschikbaar via de Unifeed zoekmachine en wordt indirect mede beoordeeld door uw afnemers. Het feedbackticket systeem geeft de gebruiker de mogelijkheid een melding te maken over een specifiek product of artikel. Denk hierbij aan onjuiste GTIN’S, incorrecte productverwijzing maar ook vragen omtrent handelsgegevens zoals prijsinformatie, bestelgegevens of logistieke informatie.

Data statistieken

De 2BA statistieken geven een globaal inzicht van uw data welke beschikbaar is via 2BA. U moet hierbij denken aan hoeveel artikelrecords voorzien zijn van (o.a.) prijsinformatie, kortingsgroepen en logistieke informatie maar ook hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de complete data.

Query rapporten

Met de diverse query rapporten krijgt u als dataleverancier direct inzicht in de algehele status van uw data. Zo kunt u bijvoorbeeld direct inzage krijgen in welke bijlagen er aan welke producten zijn gekoppeld. Maar ook welke leverancier er verwijst naar producten die (nog) niet aanwezig zijn binnen de datapool.

Deepscan rapport

De deepscan bevat een aantal controles om specifieke fouten te detecteren in handelsdata. Dit kunnen bijvoorbeeld fouten zijn in de vorm van prijsafwijkingen of afwijkende gebruikseenheden. Deze afwijkingen worden gemeten over (indien aanwezig) meerdere handelsrecords.

This site is registered on wpml.org as a development site.